Attan inip eşeğe binmişsin

Na 75 jaar is het rijksmonument Maastunnel toe aan een grondige renovatie. Het beton is aangetast en binnenkort gelden er aangescherpte regels voor de veiligheid van tunnels. Vandaar deze grootscheepse actie.

Dagelijks rijden er circa 60.000 auto’s door de Maastunnel. Dat is meer dan het verkeer van de Erasmusbrug en Willemsbrug tezamen. In het weekend en ’s nachts zijn er nu al afsluitingen vanwege alle voorbereidingen. Vanaf mei 2017 tot mei 2019 gaat –ie echt dicht. Dat wil zeggen: van Noord naar Zuid. De verbinding Zuid naar Noord blijft open, omdat de ziekenhuizen goed bereikbaar moeten blijven.

Column 64

Er komt een complete informatiecampagne, een totaalaanbod van alternatief vervoer en alternatieve routes. De grootste werkgevers in Rotterdam denken mee over alternatieve vervoersoplossingen. Zo zouden medewerkers hun auto kunnen parkeren aan de rand van de stad, waarna de reis vervolgd wordt via openbaar vervoer, watertaxi’s of met de fiets. Anderen dromen over een kabelbaan, een liftboog of zelfs een zeppelin.

Er komt een complete informatiecampagne en een totaalaanbod van alternatief vervoer

We zullen zien wat realistisch en haalbaar is. Bijna 40% van de automobilisten door de Maastunnel rijdt een korte afstand. Bijvoorbeeld van Feijenoord naar Delfshaven of van Noord naar Charlois. In gesprekken met mensen met een niet-westerse achtergrond, kom ik mooie inzichten tegen. Zo maakte Adem mij bekend met het Turks gezegde: “Attan inip eşeğe binmişsin”, wat zoveel betekent als “Je denkt toch niet dat als ik een paard bezit ik op een ezel ga rijden?”. Vervoer per auto wordt door de Turkse gemeenschap als zeer waardevol ingeschat. Yamina –met een Marokkaanse achtergrond- vertelde dat voor de Marokkaanse gemeenschap de auto in het thuisland Marokko een statussymbool is, maar hier in Nederland niet. Carpoolen is voor de Marokkaanse gemeenschap geen enkel probleem. En mensen met een Surinaamse achtergrond zijn doorgaans voorzichtig om te fietsen. Maar wat worden de alternatieven dan wel? Voor zowel de autochtone als de allochtone inwoners? Het antwoord op die vraag wordt nu uitgewerkt door verschillende aanbieders van mobiliteitsdiensten. U zult vast en zeker nog meer horen over de renovatie van de Maastunnel.

http://www.rotterdam.nl/maastunnel