Blankenburgtunnel + Welplaattracé = ontsluiting Voorne-Putten?

De Blankenburgtunnel komt eraan. Daar waar Voorne-Putten Rozenburg hier overwegend de voordelen van ziet, ligt dat in Vlaardingen genuanceerder. Vertegenwoordigers van ondernemersverenigingen werden door het IKV (Industriële Kring Vlaardingen) uitgenodigd om nader kennis te maken en elkaars visie te delen. Rien Kap, Ad Bevaart, Kees Klok en ik waren aanwezig tijdens de ondernemersbijeenkomst in het Delta Hotel in Vlaardingen.

Nee, nog niet iedereen ten noorden van de Nieuwe Waterweg is er van overtuigd dat de voordelen opwegen tegen de nadelen. Maar toch gaat –ie er nu echt komen. Noord en Zuid worden steeds beter met elkaar verbonden. En terecht, want de bereikbaarheid van deze regio is van zeer groot belang voor onze economie. Vanaf volgend jaar start de bouw. Met de nieuwe Blankenburgverbinding krijgt de A20 bij Vlaardingen een aansluiting op de A15 bij Rozenburg. Met een investering van één miljard euro is dit één van de grotere bouwprojecten. Naar verwachting kunnen we over vijf à zeven jaar met de auto door deze Blankenburgtunnel rijden.

Veel mensen willen liever niet méér asfalt in Nederland, maar feitelijk is minder dan 1% van het oppervlak van Nederland geasfalteerd.

Feitelijk is minder dan 1% van het oppervlak van Nederland geasfalteerd

Hooguit 3% van Nederland bestaat uit infrastructuur. Van voet- en fietspaden, tot vaarwegen. En van trein, metro en busbanen tot alle wegen bij elkaar. Dus dat valt allemaal reuze mee. Infrastructuur voor Nederland is net zo belangrijk als de bloedsomloop en het zenuwstelsel van een mens: beide dienen onder meer voor de gezonde aan- en afvoer van voedings-, hulp- en afvalstoffen en informatie. Ook voor de toekomst van Voorne-Putten Haven staat of valt veel met een goede bereikbaarheid. We zien nu al direct het gunstige effect van de doorgetrokken A4 Noord. We verwachten ook verbetering door de komst van de Blankenburgverbinding. Maar dat alleen is voor Voorne-Putten toch nog niet goed genoeg. Trek die Blankenburgverbinding maar door over Voorne-Putten richting de Hoeksche Waard op de A29. Dat is het eerdere zogenaamde Welplaattracé. Want er is niets mis mee met een extra tunnel voor een betere bereikbaarheid en ontsluiting van Voorne-Putten!