De vier sleutels tot gezond ondernemerschap

Wat is eigenlijk ‘gezond ondernemen’? Uit welke ingrediënten bestaat dat? Ik ben van mening dat gezond ondernemen bestaat uit vier belangrijke hoofdelementen. Je zou het misschien niet direct verwachten, maar het belangrijkste element is ‘liefde’. Waar wordt jij nu echt blij van? Ga er eens voor zitten en schrijf dat op. Voor welke producten of diensten toon jij een bepaalde voorliefde? Want succesvol ondernemen begint met het feit dat je ‘een beetje gek’ met jouw product of dienst bent. Klanten merken het direct of jij ergens wel of niet bezieling voor hebt. Je moet jouw product of dienst aanstekelijk kunnen verkopen, er zelf de beste ambassadeur voor zijn. Met die liefde begint jouw business. Voor de één is dat een nieuwe technologische uitvinding; voor de ander is dat uitblinken in het bedekken van een dak. Voor de één is dat het organiseren van zakenreizen, voor weer een ander is dat het exploiteren van een restaurant. Het kan van alles zijn, als het maar bij jou past. De eerste sleutel is dus: you love it.

Figuur Gezond Ondernemerschap

Maar… zitten er wel mensen op jouw product of dienst te wachten? Is er echt behoefte aan? Je kunt wel een handeltje beginnen in producten die jou erg aanspreken, maar weet je ook of jij iets bijzonders in de markt zet waar veel mensen op zitten te wachten? Daarom is het goed om in beeld te hebben wat er door concurrenten al aan jouw producten of diensten wordt aangeboden en op welke wijze jij het anders gaat doen. Mensen moeten je graag willen opzoeken, graag contact opnemen voor iets. Dat is dus de tweede sleutel: the world needs it.

Succesvol ondernemen begint met het feit dat je ‘een beetje gek’ met jouw product of dienst bent

Wil je in iets uitblinken, dan draait jouw keuze al snel om smaak en kwaliteit. Succes wordt vaak bepaald doordat je in iets de beste bent. Je hebt iets waar geen ander aan kan tippen. Ed Nobel uit Spijkenisse is daar zo’n voorbeeld van. Bij zijn goud- en zilveratelier is alles ‘in lijn’. De beste en de mooiste producten, zijn pand, de ontvangst, het professionele team, de service en de kwaliteit van de reclame. Dit lifestyle magazine is daar ook een voorbeeld van. Het concept klopt; het is glossy, heeft leuke inhoud en een frisse, eigentijdse opmaak. De derde regel is dus: you are great at it.

Dit alles moet wel tot iets leiden. Je zit immers niet op werk te wachten, maar op winst. Je wilt ervan kunnen leven. En dat is niet vanzelfsprekend, want teveel ondernemers zijn niet bij machte om er meer aan over te houden dan dat het kost. Recent heb ik nog naar de cijfers van een bedrijf gekeken die wel één miljoen bruto winst realiseerde, maar door relatief te hoge kosten toch verlies boekte. Ook veel ZZP’ers zijn gepassioneerd en gedreven, maar houden er onder aan de streep te weinig aan over. Een vakman of professional is nog geen ondernemer. Goede winst is een absolute voorwaarde om jouw bedrijf met succes te kunnen blijven runnen. De vierde sleutel is dus: you are paid for it.

Dit bij elkaar zijn de vier hoofdelementen om tot een goede passende business te komen. Maar niet alleen dat, want als je er eens goed voor gaat zitten, even goed je gedachten over bovenstaande laat gaan, dan zie je ook dat op het terrein van deze vier ‘sleutels’ jouw passie, missie, professie en verdiensten bij elkaar komen. In de overlapping van deze items, in het centrum van deze vier sleutels, ligt de beantwoording aan jouw zakelijk doel. Zover gaat het. Neem er eens even de tijd voor om dit te overdenken. Laat het eens even bezinken en maak aantekeningen van jouw gedachten hierover. Feitelijk heb je dan al het raamwerk voor jouw ondernemersplan of voor een update daarvan. Gratis en voor niks 🙂 Succes!

Gezond Ondernemerschap