Jij maakt het verschil

Een succesvolle winkelier gaf ondernemers het advies om klanten half verliefd op je te laten worden. Nu is half verliefd wellicht wat overdreven, maar als klanten gecharmeerd van je zijn dan is dat natuurlijk wel goed voor de business. Cabaretier Lebbis had niet voor niets zo’n succes met zijn ‘Het Terrasje’. Tienduizenden mensen bekeken dat filmpje via YouTube. Heb je het niet gezien? In het filmpje zien we een serveerster, die haar werk zo vriendelijk en perfect doet, dat alle gefilmde gasten haar een enorme fooi geven. Ken je dat? Dat je wegloopt van het terras en bij jezelf denkt dat het best absurd is om zo’n fooi te geven, alleen omdat ze haar werk goed doet? Klanten verleiden werkt. Zorg er dus als ondernemer voor dat je beschikt over een aantal vaardigheden die jou aantrekkelijk maken voor een klant.

Klanten zó in de watten leggen dat ze je de handel gunnen. Waar zie je dat tegenwoordig nog? Alles moet volgens regels en procedures, maar waar is de menselijke maat? Gelukkig zijn ze er nog wel; de toppertjes die het begrijpen. Ondernemers of de medewerkers die het verschil maken. Van zulke mensen word ik blij. Verleiden, verwachten, verrassen, veroveren, verdiepen, verbinden en verlengen. Het zijn de zeven mixelementen die er om te beginnen voor zorgen dat klanten klant worden en vervolgens dat ze ook klant blijven.
De markt is zich al een tijd aan het opsplitsen in prijskopers en kwaliteitskopers en die tweedeling zal nog wel even doorzetten. Prijskopers boren kanalen als het internet aan. Daarnaast blijven er mensen die persoonlijk advies zoeken, die waarde hechten aan kennis en gemak. Het is belangrijk om jouw strategie daar op af te stemmen. Zo zouden notarissen bijvoorbeeld, vanwege hun gebrek aan commerciële vaardigheden, niet moeten concurreren op prijs, maar juist de drempel verlagen om aan tafel te komen. Dat is een heel andere manier van klanten ‘verleiden’. Het is de kunst om jouw zaken verrassend te doen. Want klanten verleiden heeft ook met verrassen te maken.

Brasserie 't Vingerling

Wees geïnteresseerd en niet alleen interessant

Vaak zit dit ‘m in kleine dingen. De winkelier die buiten gaat staan en de bezoekers in de straat uitnodigt voor een heerlijk kopje koffie, scoort beter. Om plezierig en succesvol door het leven te gaan, moet je je richten op wat je geeft, niet op wat je krijgt. Wie vindt het niet leuk om verrast te worden? Klanten verras je door ze te overrompelen met aandacht, service en attentie. Dat kan werk-gerelateerde aandacht zijn, maar in de privésfeer. Het persoonlijk toezien op een perfecte afwikkeling van een deal kan mensen al positief verbazen. En als je iemand attendeert op een leuk evenement in zijn persoonlijke interessesfeer, zal dat altijd gewaardeerd worden. Hoe beter je luistert naar de klant, hoe vaker je hem of haar kunt verrassen. Probeer het eens! Jij maakt het verschil.

Succes is gebaseerd op contact. Je geeft mensen meer waarde als je hen waardeert. Wees echt. Wees geïnteresseerd en niet alleen interessant. Wees een betere luisteraar, wees meelevend. Wees eerlijk, behulpzaam en wees snel. Dan word jij onweerstaanbaar voor jouw klanten.
Wil je als ondernemer werken aan een langdurige klantrelatie? Dan zul je niet alleen de verwachtingen moeten overtreffen. Je doet dat door keer op keer te verleiden, te verrassen, te veroveren, te verbinden, te verdiepen. Telkens opnieuw en opnieuw. En nog een keer en nog een keer. Dat is de relatiemix waar jij als ondernemer je succes mee uitbouwt.
Maak iets speciaals van je leven en je werk. Maak iedere dag tot jouw eigen meesterstuk. Niemand kan je beletten uit te blinken. Kijk nog even op YouTube naar Lebbis ‘Het Terrasje” en maak het verschil: