Puur is de nieuwe trend

Het is leuk om tijdens je leven zoveel mogelijk te willen proeven en zien. Door veel dingen in de wereld te bekijken, doe je inspiratie op. Zo bezochten wij met ons gezin deze zomer een aantal plaatsen in Europa. We haalden onze oudste zoon op van het vliegveld in Wenen. Op de heenweg reden we via Colmar en de Bodensee naar Oostenrijk. Op de terugweg deden we Passau aan en een aantal plaatsen in Duitsland. We waren al meerdere keren in de Elzas geweest, maar nog niet eerder in het plaatsje Colmar: de wijn-hoofdstad van in de Elzas. Een stad zo groot als Spijkenisse. Het centrum was gezellig en bruiste aan alle kanten. Dat gaf mij hoop, want in de business is er een groeimarkt voor ‘puur’.

Colmar

Het zakendoen wordt anders. Puur is de nieuwe trend. Natuurlijk is het knap hoe ‘de McDonalds’ van deze wereld het concept-denken succesvol hebben weten te vermarkten; overal op de wereld dezelfde cheeseburger. Maar bij veel grote bedrijven en instellingen ‘bruist het niet meer’. Ze zullen de kleinere bedrijven dan ook echt niet wegblazen. In tegendeel. De consument is de eenheidsworst zat. Dat zagen wij bijvoorbeeld in Colmar, waar een enorme belangstelling voor authentieke winkeltjes en zuivere producten is. Gecombineerd met gezelligheid en live muziek in de straten gaat zo’n stadscentrum bruisen. En dan de grachten, de vakwerkhuizen en de bloemen in het centrum. Wij werden er helemaal blij van.

Muziek in Colmar

De consument is de eenheidsworst zat

Hierdoor werd ik opnieuw met m’n neus op de feiten gedrukt: wij hebben met onze bedrijven en stadscentra teveel gekopieerd. Er is weinig tot geen originaliteit meer. Maar er is wel een hang naar ouderwetse gezelligheid en tegelijkertijd is het tijd voor iets nieuws. Een bedrijf als Overtoom (nu Manutan) speelt daar uitstekend op in. CEO Ghislaine Duymelings vaart een verfrissende koers naar naar puur zakendoen. Topkok Ron Blaauw is een ander voorbeeld. Hij was eigenaar van een tweesterrenrestaurant, maar wilde iets nieuws. In Amsterdam is hij nu gestart met Ron Gastrobar en The Fat Dog. Daar hebben ze de lekkerste en de allerbeste hotdogs. En weet je? Veel hotels zitten te springen om zo’n ‘The Fat Dog Corner’. Dat is het gevolg van de niet te stoppen trend van persoonlijk en puur zakendoen.

Shoppen in Colmar
Misschien is dit ook voor jou het moment om de balans op te maken. Over jouw huidige bedrijf of wellicht over jouw loondienstfunctie. Als je merkt dat je je ‘creatieve ei’ niet meer kwijt kunt, dat je niet meer dezelfde voldoening uit een dag haalt als vroeger, dan is het wellicht goed om dat ‘pure’ weer terug te willen. Is het wellicht tijd voor iets nieuws? Reizen kan jou helpen om nieuwe ondernemersideeën op te doen. Maak foto’s en aantekeningen. Op die manier ontwikkel je een database van nieuwe ontwikkelingen. We weten allemaal dat we in de kern ons hart moeten volgen, maar in de praktijk is dat knap lastig. Jouw bedrijf, maar ook jouw baan moet jouw ziel zijn. Soms moet je zeggen: “Ik stop ermee. Ik ga wat anders doen”. Zo hebben wij een collega die manager bij onze bank was en nu een eigen kookstudio is begonnen. Dat vind ik knap. Als jouw bedrijf of jouw functie een soort luxe gevangenis wordt, moet je eruit willen. Het is niet je werk, het is je leven. Spring in het diepe. Nederland heeft behoefte aan ondernemers met een eigen ziel, met een eigen stijl. Dat geldt voor individuele bedrijven, maar ook voor een collectief, zoals een stadshart. We proefden het niet alleen in Colmar, maar evengoed in Lindau, Wenen of Passau: puur zakendoen is de nieuwe trend.