Toekomstvisie Voorne-Putten

In 2030 ziet het eiland er anders uit. Voorne-Putten wordt meer en meer een regio voor havenbedrijven en toeristen.
In het Algemeen Dagblad, editie Voorne-Putten, stond op zaterdag 8 november 2014 dit artikel:

De stapel rapporten met een toekomstvisie op Voorne-Putten is torenhoog. Rabodirecteur en eilandenpromoter Cees Vingerling heeft uit al die plannen de krenten uit de pap gehaald. De puzzel die hij legt, resulteert in een boeiende reis over de eilanden anno 2030. Door een futuristische wereld met drijvende dorpjes, zoevende metro’s en fascinerende attracties.

Nog even en dan ligt de Spijkenisserbrug op de schroothoop. Nog even en dan sturen de Spijkenissers hun wagens richting oprit op naar de verlengde A4 tussen het Beneluxplein en de A29 op de Hoeksche Waard. Links af, de borden Den Haag volgend, gaat het naar de tunnel onder de Oude Maas. Rechts af en je rijdt door de eveneens spiksplinternieuwe tunnel onder het Spui linea recta naar Antwerpen. Op de tegenovergestelde rijstroken auto’s met Duitse, Belgische kentekens, Franse en Britse nummerborden. Zij rijden onder de toegangspoorten door, waarmee Voorne-Putten de toeristen verwelkomt.
We schijven het jaar 2030. Spijkenisse is een afgebouwde stad. Op een van de laatste kale plekjes, rond de haven, staan woningen, hebben innovatieve ondernemers hun bedrijfjes geopend. Ict’ers, zzp’ers en maritieme dienstverleners lopen een trendy café binnen. In wat eens bibliotheek De Boekenberg was, is hèt datacentrum voor de haven ondergebracht.
Cees Vingerling stuurt zijn virtuele wagen over de Groene Kruisweg. Op weg naar Geervliet. Industrieterrein Halfweg ligt er blinkend bij. De oude bedrijfsgebouwen uit de vorige eeuw hebben een metamorfose ondergaan. Moderne architectuur blinkt je tegemoet, alles gebouwd van duurzaam materiaal.
Aan de overkant tussen het Voedingskanaal en de weg die de eilanddorpen verbindt, het nieuwe industrieterrein Witla, vernoemd naar het door woeste Vikingen vernielde handelsstadje dat hier eens heeft gelegen. Op deze plek bedrijven die allerhande producten leveren aan de haven. Aan maritieme bedrijven, aan de gespecialiseerde ‘maakbedrijven’, die betere spullen afleveren dan hun Chinese voorgangers.

Villa’s in de oude zandwinput bij Zwartewaal. Dat is helemaal 2030

De weg kruipt omhoog, de Bernisse over. Zeilboten en plezierjachtjes met een e-motor varen van het Brielse Meer naar het Haringvliet. Voorbij het riviertje, dat Voorne scheidt van Putten, stopt Vingerling zijn wagen. We stappen over in één van de onbemande, zelfrijdende auto’s van wereldmerk Spijkstaal. Door het groene recreatiegebied gaat het naar halte Markt, de plek waar streekproducten in een overdekte hal te koop staan.

Punten VP

Zoevende metro
Vingerling vervolgt zijn ‘2030-rit’ met de zoevende metro, die rijdt tussen Spijkenisse en Hellevoetsluis. Vanuit het raam zien we een kilometerslange rij duurzame woningen pal langs het Haringvliet. Een futuristische lint huizen, opgebouwd uit goed, maar afgedankt sloopmateriaal uit de oude wijken van Hellevoetsluis en Spijkenisse. Windmolens draaien, zonnepanelen die lijken op oud-Hollandse dakpannen. Verantwoord watergebruik en zo min mogelijk afval.
Naadloos gaat de bebouwing over in de uitgestrekte, groene polders, waar de agrariër van 2030 inspeelt op de veranderende vraag van de consument. Het gezonde spelt heeft de dikmakende suikerbiet vervangen. Bij enkelen van die boeren in het ‘groene’ eilandhart staan tenten, campers, caravans. Honderden vakantiegangers werken mee op het land. Ecotoerisme pur sang.
Op het grote parkeerterrein bij metrohalte Hellevoet Vesting wemelt het van het Duitsers, Vlamingen, Fransen, Italianen. Vier touringcars met vakantiegangers die op een cruiseschip langs de Europese kust toeren, arriveren. Bij de haven vergaapt een groep Chinezen zich aan de antieke schepen. Na een levensechte 3D-toer langs de oorlogsvloot zoals die in de achttiende eeuw in diezelfde haven lag, gaan ze terug naar het hotel in het watersportcentrum dat rondom de eeuwenoude vuurtoren is verrezen.

Enorme vlucht
Vergeleken met 2014 heeft Voorne-Putten een enorme vlucht genomen. Met een gedegen visie, met een helder plan voor de ruimtelijke ordening van het eiland en in een constructief overleg met de haven en het eilandse bedrijfsleven is de ‘eilandse’ economie in 15 jaar gegroeid van 250 miljoen naar 500 miljoen euro; de werkgelegenheid van 1900 banen naar 4500 banen, legt Vingerling als sprekende cijfers voor.

Straks zit in de oude bibliotheek hét datacentrum voor de haven

We stappen over in de shuttle langs de stranden van Voorne; de rit gaat dwars door het unieke natuurgebied Voornes Duin. Links en rechts trappen toeristen op hun e-bike met ons mee. We hebben allen dezelfde bestemming: hèt zeehondencentrum in het Oostvoornes Meer en in het meer gelegen Noordzeeinstituut, het kenniscentrum van maritiem-Nederland. Om de 150.000 bezoekers die jaarlijks langs komen, te vervoeren, vind je ook hier een shuttle die geruisloos langs de buitenste bomenrij van het Mildenburgbos zoeft.
Cees Vingerling neemt ons mee richting Brielle. Langs het Brielse Meer hoor je het gejoel uit de Super-Goliath, de attractie van het giga-waterpretpark. De verf van het daarnaast gelegen hotel van een Duitse keten geurt nog naar nieuw.
Verderop zie je het historische Brielle, stad van kunstenaars. De moderne kunst achter de trap- en klokgevels. Verder antiekzaken, luxe lunchrooms en trendy winkels. Toeristen, bergen toeristen wandelen over de wallen.
Pfff, wanneer zou die oude, trage, stinkende bus van Connexxion eindelijk eens worden verruild voor een snelle shuttle? Over die oude busbaan terug naar Spijkenisse, maar niet zonder uit te stappen bij Zwartewaal.
In de oude zandwinput bij het vroegere vissersdorpje kan je je immers vergapen aan een drijvend dorp. Vingerling: ,,Villa’s op het water. Dat is helemaal 2030’’.

Artikel AD-VP 8-11-2014