Verrassend Ljubljana

Het is leuk om tijdens je vakantie dingen te zien en te proeven. Door de wereld te bekijken, doe je inspiratie op. Zo bezochten wij met ons gezin deze zomer Ljubljana, de hoofdstad van Slovenië. Het ligt in Centraal Europa, vroeger het noordelijkste deel van Joegoslavië. Slovenië staat in de top drie bosrijkste Europese landen. Ljubljana is een opvallend schone universiteitsstad met prachtige historische panden. Van renaissancestijl, barokgebouwen tot moderne architectuur. De stad is qua grootte ongeveer de helft van Rotterdam. Het deels autovrije centrum is gezellig en bruist aan alle kanten, mede door de vele terrasjes, verschillende straatmuzikanten en artiesten.

Ljubljanski Grad of het kasteel van Ljubljana is bijna zo oud als de stad zelf. Gelegen boven op de heuvel biedt het een prachtig uitzicht over de stad. Door de stad stroomt de rivier Ljubljanica. Hier is het alle dagen markt. Op de centrale markt kun je terecht voor een breed gamma aan fruit, groenten, kruiden en Sloveense specialiteiten.

Gecombineerd met gezelligheid en live muziek in de straten gaat zo’n stadscentrum bruisen

Er is een groeimarkt voor ‘puur’. Puur is de nieuwe trend. Natuurlijk is het knap hoe ‘de McDonalds’ van deze wereld het concept-denken succesvol hebben weten te vermarkten; overal op de wereld dezelfde cheeseburger. Maar bij veel grote bedrijven en instellingen ‘bruist het niet meer’. Ze zullen de kleinere bedrijven echt niet wegblazen. In tegendeel. De consument is de eenheidsworst zat. Dat zagen wij in deze plaats, waar een enorme belangstelling voor authentieke winkeltjes en zuivere producten is. Gecombineerd met gezelligheid en live muziek in de straten gaat zo’n stadscentrum bruisen. En dan de grachten, de vakwerkhuizen en de bloemen in het centrum. Wij werden er helemaal blij van.

Er is een hang naar ouderwetse gezelligheid en tegelijkertijd is het tijd voor iets nieuws. Gelukkig staan er ook in Nederland meer ondernemers op met een eigen stijl. Persoonlijk en puur zakendoen is een niet te stoppen trend. Dat geldt voor individuele bedrijven, maar ook voor een collectief, zoals een stadshart. We proefden het niet alleen in Ljubljana, maar evengoed in andere plaatsen: puur zakendoen is de nieuwe trend.