Wat wordt de toekomst voor Bernissesteyn?

Het wordt spannend voor Bernissesteyn. Eind deze week doet de Inspectie voor de Gezondheidszorg uitspraak over de toekomst van Careyn. Met bijna 30 vestigingen en duizenden medewerkers is Careyn één van de grootste zorgorganisaties van ons land.

Bernissesteyn, Hart van Groenewoud en bijvoorbeeld ook de vestigingen De Plantage, De Rozenhoek en Grootenhoek maken deel uit van Careyn. November vorig jaar kreeg deze instelling negen maanden de tijd om zaken op orde te krijgen. Het bestuur moest beter functioneren, de kwaliteit en de veiligheid moest omhoog en de instelling moest investeren in voldoende en goed opgeleide medewerkers. Aan de vele welwillende medewerkers ligt het niet. Die maken er nog steeds het beste van, ondanks het management. Niet dankzij, maar ondanks. En het management is zich van geen kwaad bewust. Compleet gefrustreerd werken ze aan de kwaliteit en proberen ze de financiën op orde te krijgen. Maar het is voor veel grote instellingen vechten tegen de bierkaai. De sfeer is niet meer positief. De bestuurders bedoelen het goed, maar ze opereren in hun ‘blinde vlek’.

Met een klein team kun je uitblinken. Groot is niet altijd beter

Het is een algemeen gegeven; groot is niet altijd beter. Met een klein team kun je uitblinken. En met een ondernemend en bevlogen iemand aan de leiding “hollen, rennen en vliegen” ze voor je. Maar Nederland zucht onder de boekhouders en vele theoretici onder ons. Er is een oud gezegde: zet een boekhouder aan het hoofd van je bedrijf en je weet zeker dat je failliet gaat. Ze denken oprecht dat ze het goed doen, maar ze missen de echte klik met de medewerkers. Ze denken dat het draait om de cijfers en de efficiency. Niet dus. Het gaat om de menselijke maat. Laten ze die er nu net hebben uitgesneden. Acht van de tien managers zijn geen mensenmens. Ze zeggen wel dat de patiënt of de klant centraal staat, maar in hun hart vinden ze die lastig. Dit is het venijn dat je bij veel instellingen ziet: gebrek aan menselijke maat en praktische intelligentie. Daarom moet Careyn worden opgeknipt in kleine locaties en teams creëren met hernieuwde bezieling.